Jaký pohon vybrat?

Volkswagen přehled pohonů

Čistě elektrické vozy
(modely ID.)

Čistě elektrické vozy, často označované jako BEV (Battery Electric Vehicles), jsou poháněny výhradně elektromotorem, který je napájen lithium-iontovou baterií, což znamená, že jízdou v nich lokálně neprodukujete žádné emise. Můžete je nabíjet doma nebo v práci pomocí speciálních nabíječek (wallboxů) nebo i ze standardních zásuvek 230V. K dispozici je rovněž rozsáhlá síť veřejných nabíjecích stanic, která se neustále rozrůstá. Dojezdové vzdálenosti jednotlivých vozů se od sebe liší v závislosti na řadě parametrů. Tím hlavním je kapacita baterie.

  • Elektrické vozy nabízejí skutečnou lokálně bezemisní jízdu s nulovými emisemi CO2 a NOx.
  • Na elektrické vozy se v současnosti vztahují praktické výhody jako nulová silniční daň, parkování ve vybraných městech zdarma, a to i v zónách vyhrazených rezidentům (např. v Praze) nebo možnost využití dálnic bez dálniční známky. Pro podnikatele pak stát připravil dotační programy, v rámci kterých lze získat podporu pro nákup elektromobilu i nabíjecí infrastruktury.
  • Dojezdové vzdálenosti jednotlivých vozů se od sebe liší v závislosti na řadě parametrů. Volkswagen ID.3 uvedený na trh v roce 2020 nabízí dojezd až 550 km* (WLTP) na jedno nabití.
  • Majitelé elektrických vozů obvykle nabíjejí své vozy doma přes noc nebo v práci. Počet veřejných nabíjecích stanic zejména v poslední době velmi intenzivně stoupá a v plánu je výstavba dalších nabíjecích míst různého výkonu - v obchodních centrech, u supermarketů, hotelů, na čerpacích stanicích nebo dálničních odpočívadlech.
  • Elektrické vozy nabízí tiché a klidné řízení s okamžitou akcelerací. Jsou vybaveny výhradně automatickou převodovkou.
  • Elektrické vozy se nejlépe hodí pro řidiče, kteří chtějí jezdit lokálně zcela bez emisí a chtějí snížit svoji uhlíkovou stopu, pokud v současnosti řídí benzínový, naftový nebo hybridní vůz. Jsou vhodné pro lidi, kteří jezdí spíše kratší cesty po městě a mají přístup k nabíjecímu místu (doma nebo v práci).
  • Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu veřejných nabíjecích míst a rychlému vývoji bateriových a nabíjecích technologií však bude tento argument postupně ztrácet na síle a elektrické vozy budou vhodné pro stále větší počet řidičů.

Aktuální nabídku čistě elektrických vozů naleznete zde.

Volkswagen přehled pohonů

Plug-in hybridní vozy
(modely GTE, eHybrid apod.)

Plug-in hybridní vozy, obecně označované jako PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kombinují dva různé pohony: elektrický a spalovací motor. Jak název (Plug-in) napovídá, elektrická baterie se nabíjí z externího zdroje jako u elektrických vozů. Plug-in hybridní vozy dokáží jet i pouze na elektrický pohon, díky čemuž můžete s těmito vozy jet lokálně 100% bez emisí, jako je tomu u čistě elektrického auta. Nebo může využít kombinaci benzínového a elektrického motoru, díky čemuž docílíte výrazně nižší produkce emisí ve srovnání s běžným benzínovým, naftovým nebo hybridním pohonem. Plug-in hybridní vozy značky Volkswagen, v současnosti nabízené s přídomkem GTE, nabízejí kombinaci elektrického a benzínového motoru s pokročilými technologiemi, které Vám umožní efektivně využívat všechny přednosti tohoto kombinovaného pohonu.

  • Plug-in hybridy umožňují na rozdíl od běžných hybridních automobilů (HEV/mHEV) kompletní, lokálně bezemisní jízdu. Například VW Passat GTE Plug-in hybrid ujede na čistě elektrický pohon až 57 km.
  • Emise CO2 produkované Plug-in hybridními vozy jsou ve srovnání s benzínovými, naftovými a hybridními modely výrazně nižší.
  • Plug-in hybridní modely značky Volkswagen se kvalifikují díky průměrným emisím do 50 g/km do skupiny vozů, které požívají stejné výhody jako čistě elektrické vozy. Osvobození od silniční daně, dálničních poplatků nebo poplatků za parkování v některých městech tak můžete využít i v tomto případě. Takové výhody neexistují pro konvenční hybridní vozidla (HEV) nebo tzv. mild-hybridy (mHEV).
  • Majitelé elektrických vozů obvykle nabíjejí své vozy doma přes noc nebo v práci. Počet veřejných nabíjecích stanic zejména v poslední době velmi intenzivně stoupá a v plánu je výstavba dalších nabíjecích míst různého výkonu - v obchodních centrech, u supermarketů, hotelů, na čerpacích stanicích nebo dálničních odpočívadlech.
  • Plug-in hybridy lze nabíjet doma nebo v práci pomocí wallboxu nebo i ze standardní 230V zásuvky. Plné nabití Passat GTE Plug-in hybrid pomocí standardního wallboxu s výkonem 3,6 kW trvá méně než 4 hodiny.
  • Plug-in hybridy jsou vybaveny výhradně automatickou převodovkou.
  • Pro řidiče, kteří chtějí mít možnost při kratších cestách využít lokálně čistě bezemisní jízdu, ale zároveň příležitostně potřebují konvenční benzínový motor na dlouhé cesty. Plug-in hybridní vůz je optimální volbou pro ty, kteří každý den dojíždějí do práce a o víkendech se vydávají na delší cesty.
Passat GTE Plug-in hybrid 160 kW/218 koní
  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    1,4 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 32 g/km**
    NOx: 18 mg/km

** Bez volitelné výbavy

Volkswagen přehled pohonů

Hybridní vozy
(motory eTSI apod.)

Sériově vyráběné hybridní vozy jsou k dispozici od 90. let. Existují dva hlavní typy hybridních vozů: konvenční hybridní (HEV) a mild-hybridní (mHEV). Oba typy využívají elektrický motor jako výpomoc spalovacímu motoru a šetří tak spotřebu paliva. Konvenční hybridy (HEV) mají obvykle větší elektrický motor ve srovnání s mild-hybridy (mHEV), což umožňuje větší pomoc spalovacímu motoru. Zatímco konvenční hybridy (HEV) umožňují jízdu v čistě elektrickém režimu, mild-hybridy (mHEV) tuto možnost nenabízejí - elektrický motor funguje pouze jako podpora motoru spalovacího.

Elektrický motor nelze nabíjet z externího elektrického zdroje, jako je tomu u Plug-in hybridních vozů. Baterie je nabíjena během jízdy ze spalovacího motoru a částečně rekuperací při brzdění. Hybridní automobily dosahují lepších hodnot spotřeby paliva a produkce emisí v porovnání s klasickými konvenčními vozy. Narozdíl od čistě elektrických (BEV) nebo Plug-in hybridních (PHEV) vozů jsou stále plně závislé na hlavním spalovacím motoru.

  • Hybridní vozy kombinují primární spalovací motor s menším elektrickým motorem.
  • Hybridní vozy umožňují ve srovnání s klasickými benzínovými vozy snižit spotřebu paliva a produkci emisí (v závislosti na stylu jízdy a vzdálenosti).
  • Hybridní vozy jsou nejúčinnější na kratších městských vzdálenostech.
  • Konvenční hybridný vozy zpravidla nesplňují podmínky pro výhody jako parkování zdarma nebo odpuštění silniční daně. Zároveň jsou obvykle dražší než jejich ekvivalenty se spalovacími motory.
  • Hybridní vozy jsou vybaveny automatickou převodovku.
  • Hybridní vozy jsou vhodné pro kratší a pomalejší, klidnější jízdu, při které může elektromotor více pomáhat a snižovat tak spotřebu paliva a produkci emisí. Při vyšších rychlostech, jako je například jízda na dálnici, je spalovací motor dominantním zdrojem energie, čímž se zvyšuje spotřeba paliva a emise v důsledku vyšší hmotnosti vozu (hmotnost baterie a elektromotoru).
Golf 1,5 eTSI 110 kW/150 koní (mHEV)
  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,7 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 130 g/km**
    NOx: 28,2 mg/km

** Bez volitelné výbavy

Nový Golf je pro vybrané stupně výbavy k dispozici s novým mild-hybridním motorem eTSI.

Volkswagen přehled pohonů

Naftové motory

Naftové vozy využívají vznětový motor. Obecně se dá říci, že naftové motory nabízejí lepší spotřebu paliva než benzínové, zejména při jízdách na velké vzdálenosti. Zároveň mohou produkovat méně CO2 než srovnatelné benzinové vozy. Z pohledu produkce emisí NOx tomu může být opačně, ale pokročilé technologie umožnily produkci těchto částic výrazně snížit a vozy tak splňují přísné emisní normy EU.

  • Naftové vozy obvykle využívají k provozu méně paliva než jejich benzínové ekvivalenty.
  • Jsou vhodné pro středně velké a velké vozy a jsou nejefektivnějším typem motoru pro tahání nákladu díky vyššímu točivému momentu.
  • Jsou ideální pro dlouhé cestování po dálnici. Dieselový pohon není vhodný pro krátké vzdálenosti po městě.
  • Dieselová vozidla jsou dostupná s manuální i automatickou převodovkou.
  • Naftové vozy se nejlépe hodí pro jízdu na větší vzdálenost, protože nabízejí nižší spotřebu paliva ve srovnání s benzínem. Mají vyšší točivý moment při nižších otáčkách. Výsledkem je uvolněnější jízda, protože motor pracuje v relativně nízkých otáčkách a velmi efektivně. Naftový motor pracuje optimálně při jízdě na delších cestách (kdy se stihne ohřát na správnou provozní teplotu), takže není až tak vhodný pro krátké městské jízdy.
Passat 2,0 TDI 110 kW/150 koní s automatickou převodovkou
  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    4,9 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 130 g/km**
    NOx: 27,3 mg/km
Tiguan 2,0 TDI 110 kW/150 koní s automatickou převodovkou
  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,7 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 151 g/km**
    NOx: 37 mg/km

** Bez volitelné výbavy

Drtivá většina našich modelů je k dispozici s naftovými motory. Zákazníci obvykle volí tento pohon pro větší SUV ( VW Tiguan, VW Touareg) a střední třídu ( VW Passat, VW Arteon).

Volkswagen přehled pohonů

Benzínové motory

Benzinové vozy jsou obecně levnější než jejich hybridní, dieselová či plug-in hybridní verze. Produkce emisí CO2 je v porovnání s dieselovými vozy spíše vyšší, produkce emisí NOx je obvykle nižší. V posledních letech však tyto motory procházejí rychlým technologickým vývojem a produkce emisí u nich neustále klesá, díky čemuž splňují přísné emisní limity EU. Benzínový motor pracuje při vyšších otáčkách než dieselový, což má za následek citlivější odezvu, ale o něco vyšší spotřebu.

  • Benzínové motory obvykle dosahují většího zrychlení než srovnatelné dieselové, takže umožňují příjemnější a živější zážitek z jízdy.
  • Díky rychlé odezvě na plyn se dobře hodí pro malé a kompaktní vozy a sportovní modely.
  • Benzínové vozy jsou ideální pro kratší městské vzdálenosti.
  • Benzinová vozidla jsou k dispozici s manuální i automatickou převodovkou.
  • Benzinové vozy jsou ideální volbou do města díky svým jízdním vlastnostem a nižší produkci NOx. Mnoho moderních benzínových motorů nyní těží z technologie přeplňování turbodmychadlem, aby poskytla stejný druh jízdního pohodlí jako u dieselového automobilu. Obvykle jsou levnější než alternativní pohony.

Příklad: Golf 1,5 TSI 96 kW/130 koní s manuální převodovkou

  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,3 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 121 g/km**
    NOx: 47,2 mg/km

Příklad: Polo 1,0 TSI 70 kW/95 koní s manuální převodovkou

  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,6 l/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 126 g/km**
    NOx: 27,1 mg/km

** Bez volitelné výbavy

Většina modelů řady Volkswagen je k dispozici s benzínovými motory. Mezi nejpopulárnější benzinové vozy patří Polo, T-Cross a T-Roc.

Volkswagen přehled pohonů

Vozy s pohonem na CNG

Vozy s pohonem na CNG, tedy stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas), využívají zážehový spalovací motor, který je uzpůsoben ke spalování jak benzínu, tak CNG. Síť čerpacích stanic pro CNG je velice hustá a stále roste, a to jak v ČR, tak v zahraničí. Dojezd čistě na zemní plyn u modelů značky Volkswagen atakuje např. u velmi oblíbené verze Golf TGI 800 km, přičemž benzinová nádrž zajišťuje prodloužení tohoto dojezdu a nezávislost na čerpacích stanicích CNG v případě potřeby. CNG tak kombinuje komfort vozu s pohonem na benzin s úsporností zemního plynu.

  • Vozy s pohonem CNG nabízejí srovnatelný výkon, zrychlení i maximální rychlost jako vozy s konvenčním pohonem. Zároveň vykazují sníženou hladinu hluku.
  • Umístění nádrží na CNG má minimální vliv na velikost zavazadlového prostoru, ta je tak srovnatelná s konvenčními variantami.
  • Vozy s pohonem CNG produkují výrazně méně emisí CO2 a NOx než srovnatelné vozy s konvenčním pohonem.
  • Provoz vozů s pohonem CNG je levnější ve srovnání s vozy s konvenčním pohonem. 1 kg CNG je levnější než 1 l benzinu nebo nafty, zároveň také obsahuje více energie - stejně jako 1,3 litru nafty a 1,5 litru benzinu.
  • Tankování vozů na CNG je stejně jednoduché jako v případě benzinu nebo nafty.
  • Vozy poháněné CNG vykazují vyšší bezpečnost provozu než benzínové nebo naftové motory.
  • Vozy s pohonem na CNG jsou osvobozeny od silniční daně, spotřební daň je pak výrazně nižší než u benzínu a nafty.
  • Menší vozy (up! a Polo) nabízejí dojezd čistě na CNG mezi 350 a 400 kilometry a celkový dojezd i s využitím benzínové nádrže mezi 450 a 500 kilometry.
  • Model Golf nabízí dojezd ještě podstatně větší - na CNG až 800 kilometrů, v kombinaci s benzínem pak přes 1000 km.
  • Pro řidiče, kteří se nebojí alternativních pohonů, chtějí ušetřit na provozu a záleží jim na emisích, který jejich vůz produkuje, zároveň však pro ně čistě elektrické vozy nejsou vhodné, např. z důvodu častých jízd na delších trasách. Vozy s pohonem CNG jsou velmi oblíbené především ve firemních flotilách. Jízdními vlastnostmi se vozy výrazně neodlišují od vozů s pohonem na benzin.

Příklad: ECO up! 1,0 CNG 50 kW/68 koní s manuální převodovkou

  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,7 m3/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 103 g/km**
    NOx: 29,5 mg/km

Příklad: Polo Comfortline 1,0 TGI 66 kW/90 koní s manuální převodovkou

  • Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    5,7 m3/100 km**
  • Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
    CO2: 103 g/km**
    NOx: 50,7 mg/km

** Bez volitelné výbavy

Aktuální nabídka modelů Volkswagen s pohonem CNG zahrnuje up! a Polo TGI, ke kterému se připojil také Golf TGI a Golf Variant TGI, které jsou u zákazníků pro pohon CNG zdaleka nejoblíbenější.

prehled pohonu volkswagen


Přečtěte si nejčastější otázky a odpovědi:

Co je filtr pevných částic (DPF)?

Pokud vlastníte moderní dieselové auto, pravděpodobně má z výroby namontovaný filtr pevných části - DPF (Diesel Particulate Filter). Tento filtr zachycuje a ukládá částice (saze) výfukových plynů, aby se snížil jejich objem v emisích dieselových automobilů. Tyto zachycené částice musí být v pravidelných intervalech vyprázdněny ("spáleny"), aby došlo k regeneraci DPF. To snižuje emise výfukových plynů, a proto z moderních dieselových motorů nevychází černý kouř.

Co způsobuje zanesení filtru pevných částic DPF?

Hlavním důvodem zanesení DPF je situace, kdy řidiči dieselových automobilů jezdí hlavně krátké trasy nízkými rychlostmi. Pokud jezdíte převážně po měste, mohlo by být vhodnější zvolit si místo toho elektrické, benzínové nebo hybridní auto. Majitelům naftových vozů se doporučuje, aby pravidelně jezdili 30 až 50 minut dálniční rychlostí, což pomůže vyčistit filtr.

Jaká je výhoda nákupu vozu s pohonem všech čtyř kol? (např. Tiguan 4Motion, Passat 4Motion)

Většina automobilů nabízí pohon dvou kol, což znamená přenášení výkonu motoru na dvě, zpravidla přední kola. Existují však také vozidla s pohonem všech kol a jak napovídá název, výkon je přenášen na všechna čtyři kola, a to buď ve vybraných jízdních situacích, nebo neustále. Pohon všech čtyř kol, jako je 4Motion u modelů Volkswagen, poskytuje větší přilnavost kol k vozovce díky rozložení kroutícího momentu motoru na všechna kola a nabízí jistější držení jízdní stopy. Některá vysoce výkonná vozidla, jako jsou Golf R a T-Roc R, jsou standardně dodávána s pohonem všech kol, aby byl zajištěn přenos veškeré síly motoru na vozovku bez ztrát způsobených protáčením předních kol.

Co je udáváno počtem koní?

Počet koní je měřítkem výkonu motoru. Značky koncernu Volkswagen často uvádějí výkon motoru právě v počtu koní. Výkon 1 kW odpovídá výkonu 1,36 koní. V přepočtu na koně tedy lze výkon vždy vynásobit číslem 1,36 či naopak.

Co je točivý moment?

Možná jste již slyšeli o tom, jaký "točivý moment" nabízí auto. Co to znamená? Točivý moment je rotační nebo tažná síla a hodnota točivého momentu nám ukazuje maximální sílu, kterou může motor vyvinout. To se liší od výkonu, který nám říká, jak rychle může být tato síla dodána. Kroutící moment z hlediska automobilů se měří v Newton metrech (Nm). Dieselové motory obecně produkují větší točivý moment než výkon, zatímco benzinové motory často naopak. Elektrické vozy okamžitě produkují veškerý točivý moment, což znamená velmi rychlou akceleraci od prvních otáček. Vozy s vyšším točivým momentem jsou vhodnější pro tažení těžkých nákladů, takže z tohoto důvodu jsou automobily s dieselovým pohonem vhodné pro tažení lodě nebo karavanu.

Co je NOx?

NOx nebo oxidy dusíku zahrnují oxid dusnatý a oxid dusičitý. Obvykle vznikají reakcí mezi dusíkem a kyslíkem během procesu spalování ve vozidle se spalovacím motorem. Emise NOx v benzínových, naftových a hybridních vozidlech se v posledních několika letech významně snížily díky přísným předpisům EU.

Co je CO2?

Oxid uhličitý nebo CO2 je plyn přirozeně se vyskytující v zemské atmosféře. Jedná se o tzv. skleníkový plyn, který atmosféře pomáhá regulovat teplotu na planetě Zemi. Lidské činnosti, například spalování fosilních paliv, uvolňují do atmosféry velké množství C02 (a další skleníkové plyny), čímž zvyšují tzv. skleníkový efekt vedoucí k problémům jako je klimatická změna.

Co je AdBlue?

V zájmu ochrany životního prostředí jsou nyní některé vozy s naftovým motorem vybaveny zařízením pro regulaci emisí AdBlue, které čistí výfukové plyny a pomáhá vozidlům dodržovat nové předpisy EU o výfukových emisích. AdBlue je netoxický, nehořlavý, biologicky rozložitelný roztok močovin, který zpracovává plyny ve výfukovém systému automobilu a odstraňuje škodlivé emise oxidu dusíku (NOx). AdBlue je uloženo v nádrži umístěné v blízkosti palivové nádrže automobilu, přístupné víčkem hned vedle nádrže. Většina vozů Vás automaticky informuje o nízkém stavu tohoto aditiva a můžete si ho sami zakoupit a doplnit.

Co je to WLTP a jak to funguje?

Evropská unie zavedla měřicí cyklus WLTP a nahradila tak starší NEDC, který existuje od 80. let 20. století a který se v důsledku vývoje technologií a jízdních podmínek stal zastaralým. Zatímco standard NEDC určoval testovací hodnoty na základě teoretického jízdního profilu, cyklus WLTP byl vyvinut s využitím skutečných údajů o jízdě shromážděných z celého světa. Jsou měřeny jak emise výfukových plynů a CO2, tak také spotřeba paliva, případně elektřiny u elektrických vozidel. V roce 2019 byl zkušební cyklus rozšířen o nové parametry.

Jaké jsou cíle WLTP?

Cílem cyklu WLTP je stanovit jednotné zkušební postupy pro emise výfukových plynů a spotřebu paliva pro různé typy pohonných jednotek (benzín, nafta, zemní plyn a elektrický pohon). Kromě toho má zkušební cyklus poskytnout realističtější odraz skutečného chování při jízdě. Hodnoty emisí a spotřeby paliva se měří v laboratoři.

Jak funguje měření WLTP?

Postup měření je založen na údajích o chování vozidel ze všech zemí a regionů účastnících se WLTP. Na tomto základě byl vypočítán jízdní cyklus v délce asi 30 minut. Pokud jde o klíčové parametry, jako je chování při zrychlení, rychlost a doba zastavení, má být postup reprezentativní pro všechny dotčené země. WLTP se skládá ze čtyř fází cyklu "Nízký", "Střední", "Vysoký" a "Velmi vysoký". Rovněž je třeba uvést kombinovanou hodnotu. Obecně platí, že cyklus WLTP simuluje dynamický jízdní profil, včetně fází se zrychlením, zpomalením a zastavením. Na rozdíl od NEDC existuje jen velmi málo úseků s konstantní rychlostí. Průměrná rychlost během zkušebního cyklu WLTP je 47 km/h a ujetá vzdálenost je asi 23 kilometrů.

Mohu jako řidič naftového nebo benzínového automobilu něco udělat, abych snížil svůj dopad na životní prostředí?

Ano, úsporná jízda může výrazně snížit spotřebu paliva a snížit emise CO2.

Tipy jsou následující:

  • Včas řaďte na vyšší rychlostní stupeň.
  • Udržujte stálou rychlost.
  • Předvídejte provoz kolem sebe.
  • Pokud vaše vozidlo není vybaveno systémem Start-Stop, vypínejte motor i na krátkou chvíli.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách a držte ho v doporučených hodnotách.
  • Využívejte informace z palubního počítače.
  • Zbavte se nadbytečné hmotnosti a sundejte střešní nosiče, pokud je nepoužíváte.

Úsporná jízda může za normálních jízdních podmínek vést k úsporě paliva až 25 %, dlouhodobě pak až 7 %.

Jaké jsou emisní normy Euro 6?

Emisní normy Euro 6 stanovují maximální limity pro určité plyny a pevné částice, které může vůz emitovat - mezi nimi jsou zejména oxidy dusíku (NOx) a uhlíku. Limity pro benzínové a naftové vozy se liší. Normy Euro 6 nahradily předchozí soubor limitů známý jako Euro 5. Ke zpřísnění došlo zejména u dieselových motorů - aby vyhovovaly normě Euro 6, nemohou vozy emitovat více než 80 mg plynů NOx (oxidy dusíku) na kilometr, zatímco benzínové auto může emitovat maximálně 60 mg/km.

Poklesly emise CO2 v průběhu let?

Ano, v důsledku vylepšení v technologií dieselových i benzínových motorů emise v průběhu let klesaly. Klesající trend průměrných emisí CO2 u nových prodaných automobilů lze pozorovat od roku 2008. Očekává se, že tento trend bude pokračovat, protože více lidí přechází na elektrická vozidla a čistší varianty benzínových a naftových motorů.

Nejsou fosilní paliva používána k výrobě elektřiny, která pohání elektrické automobily?

Elektřina může být vyráběna fosilními palivy, ale také prostřednictvím obnovitelných zdrojů jako je vítr nebo voda. Volkswagen nabízí svým zákazníkům prostřednictvím svých partnerů odběr elektřiny z obnovitelných zdrojů, díky čemuž může vůz dosáhnout v provozu nulové uhlíkové stopy.

Je výroba a nákup elektrických automobilů šetrná k životnímu prostředí?

Stejně jako v případě všech vozidel dochází i při výrobě elektrických vozidel k produkci emisí. Je úkolem každého výrobce automobilů tuto zátěž životního prostředí minimalizovat.

Společnost Volkswagen se snaží snižovat emise trvale udržitelným způsobem. Řídíme se tímto principem: Nejprve se vyhnout všem emisím ve výrobě a dodavatelském řetězci, kde je to možné, pak maximálně snižovat emise tam, kde není možné se jim zcela vyhnout, a nakonec kompenzovat zbylé nevyhnutelné emise prostřednictvím projektů na ochranu klimatu.

Náš holistický přístup začíná opatřeními ke zvýšení energetické účinnosti a využívání zelené energie v našich výrobních závodech. Příkladem může být výrobní závod v německém Zwickau, kde jsou vyráběny elektrické vozy rodiny ID. Naši dodavatelé jsou povinni se při výrobě bateriových článků chovat co nejvíce ekologicky. Nevyhnutelné emise během produkční fáze se postupně snižují a zároveň je prostřednictvím certifikovaných projektů na ochranu životního prostředí kompenzován vliv na klima. Tato opatření nám pomáhají dosáhnout našeho cíle, kterým je dodání našeho modelu ID.3 se stoprocentně neutrální uhlíkovou stopou.

Jaké jsou plány společnosti Volkswagen přestat vyrábět dieselové automobily?

Volkswagen se zavazuje k postupnému přechodu od spalovacích motorů k elektrickým alternativám. Volkswagen však chápe, že v tomto období bude stále existovat poptávka po spalovacích mototech. V roce 2026 proto společnost uvede novou platformu pro spalovací motory pro evropské naftové a benzinové modely.

Jaké výhody nebo finanční pobídky jsou k dispozici pro elektromobily?

Vozidla s průměrnými emisemi CO2 do 50 g/km, mezi něž patří jak elektrické, tak i Plug-in hybridní modely Volkswagen, mohou využívat např. následujících výhod:

  • osvobození od silníční daně
  • osvobození od dálničních poplatků
  • možnost bezplatného parkování ve vybraných městech (např. Praha)
  • dotace pro podnikatele na nákup čistě elektrických vozů a nabíjecí infrastruktury

Kde mohu nabít elektrické auto?

Nejoblíbenějším místem pro nabíjení elektromobilů je přímu u Vás doma, a to ideálně přes noc, což je zpravidla stačí k plnému nabití baterie a zároveň lze využít výhodnějších tarifů pro odběr elektčiny. Energie je odebírána přímo z elektrické sítě a účtována jako obvykle prostřednictvím vašeho poskytovatele elektřiny. Stále populárnějším trenden je pak také nabíjení v práci. Zároveň se stále rozrůstá síť veřejných nabíjecích míst - v obchodních centrech, u supermarketů, hotelů, na čerpacích stanicích či odpočívedlech na dálnici.

Jak dlouho trvá nabití elektromobilu?

Doby nabíjení se liší v závislosti na modelu, velikosti baterie a použitém zdroji energie. Nejpomalejší je nabíjení z domácí zásuvky, většina lidí však pro nabíjení doma zvolí wallbox, který umožní nabití během několika hodin. Veřejné nabíjecí stanice poskytují různý nabíjecí výkon, na těch nejrychlejších je možné nabití baterie do 80 % její kapacity v rámci nízkých desítek minut.

Domácí zásuvkaWallboxRychlá doba nabíjení
17 hodin 5 hodin 15 minut (7,4 kW, 0-100%) 36 minut (50 kW, 10-80%)

Jak platíte za nabíjení v ČR?

Pokud nabíjíte své elektrické auto doma pomocí zásuvky nebo Wallboxu, platíte za dobíjejí přímo svému poskytovateli elektřiny. Na veřejných nabíjecích stanicích se dá zpravidla platit přímo kartou nebo prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu, existují však také tarify, kdy nabíjíte pomocí kartičky či čipu a na konci měsíce zaplatíte buď reálně odebranou elektřinu, nebo paušální částku.

Jak se porovnává cena energie nabíjení elektromobilu s naftou nebo benzínem?

Většina řidičů elektrických vozidel nabíjí svá vozidla doma. V závislosti na nočních nebo denních sazbách může například nabití modelu e-Golf na 100 km dojezdu stát 45 - 90 Kč.

Za pokrytí stejné vzdálenosti v benzinovém Golfu zaplatíte cca. 150 Kč a v případě dieselu 130 Kč.

Co znamená jízda bez emisí?

Bezemisní jízda znamená, že vůz během jízdy neprodukuje žádný oxid uhličitý. Vzhledem k tomu, že emise CO2 vznikají při výrobě automobilů, mluví se o elektrických vozech jako o lokálně bezemisních - neprodukují žádné emise do svého okolí při jízdě. Volkswagen se snaží jít o krok dál a zajistit, aby nebyly vozy bezemisní pouze lokálně, ale celkově - proto snižuje emise ve výrobě, kompenzuje nevyhnutelné emise a nabízí zákazníkům energii z obnovitelných zdrojů. Jízda je pak ve všech ohledech bez emisí.

Chtěli byste se dozvědět více? Pro více informací nás neváhejte kontaktovat prostřednictvím poptávkového formuláře níže nebo telefonicky na některou z našich poboček Auto Horejsek.

Chci být zpětně kontaktován

 

Povinná položka