Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf

Volkswagen představil před 10 lety první elektrické modely

Elektromobily e-Golf a e-up! měly světovou premiéru na IAA 2013. Volkswagen vytvořil během 10 let nejširší portfolio elektromobilů na trhu. Zákazníci profitují z dlouhodobého zaměření značky Volkswagen na hospodárné pohony, snižování emisí CO2 a úspěšnou realizaci strategie ACCELERATE.

Praha - Volkswagen zahájil svou elektrickou ofenzivu před 10 lety světovou premiérou modelů e-Golf1 a e-up! na IAA 2013. V současnosti nabízí nejširší portfolio elektromobilů na trhu, sahající od kompaktního modelu ID.3 přes populární SUV ID.4 a jedinečné SUV-kupé ID.5 až po ikonické MPV ID. Buzz. Zanedlouho nabídku doplní vlajková loď ID.7 a v roce 2025 se počítá se zahájením prodeje modelu ID.2, díky němuž bude elektromobilita pro široké vrstvy motoristické veřejnosti ještě dostupnější.

"Volkswagen patří již deset let mezi průkopníky elektromobility a svou důsledně rozšiřovanou řadou elektrických modelů - od roku 2019 na základě modulární platformy MEB - si postupně vybudoval a upevnil pozici lídra v tomto perspektivním segmentu automobilového trhu," říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika.

"Kompaktní model ID.3 nabízíme již ve druhé generaci, mimořádné oblibě u zákazníků se těší SUV ID.4, prémiovou elektromobilitu na základě jedinečného konceptu SUV-kupé poskytuje ID.5 a všestrannou variabilitou v obrovském interiéru ohromí MPV ID. Buzz s ikonickým designem, který vykouzlí každému úsměv na tváři. Modely ID.4 a ID.5 lze navíc objednávat ve sportovních verzích GTX. Již dnes tak naleznou naši zákazníci u prodejců značky Volkswagen nejširší portfolio elektromobilů. Tím však naše elektrická ofenziva zdaleka nekončí. Již brzy uvedeme na trh ještě prostornější ID. Buzz Long a limuzínu ID.7 pro mimořádně komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti. V budoucnu ID.7 nebude chybět ani verze Touring. V roce 2025 bude následovat vstupní model ID.2, který elektromobilitu zpřístupní ještě širšímu okruhu řidičů," přibližuje aktuální nabídku i výhled do budoucnosti Jakub Šebesta.

Volkswagen se na cestu k elektromobilitě vydal přesně před deseti lety. Na mezinárodním autosalonu IAA 2013 ve Frankfurtu nad Mohanem oslavily v jeho expozici světovou premiéru dva extrémně úsporné elektromobily: e-up! a e-Golfx). Oba modely s nulovými emisemi byly bez omezení vhodné pro každodenní provoz a nabízely atraktivní výbavu v praktické pětidveřové karoserii. Již tehdy pocházely elektromotory, převodovky a lithium-iontové akumulátory z vlastního vývoje a jejich výrobu zajišťovala divize Volkswagen Group Components.

V dalším kroku zahájil Volkswagen vývoj modulární platformy určené výhradně pro elektromobily, aby bylo možné zákazníkům poskytovat veškeré výhody, které elektrický pohon nabízí. Vznikla tak platforma MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), z níž vzešla dnes již velmi rozvětvená rodina plně elektrických modelů ID. Pokrok, jehož elektromobilita v podání značky Volkswagen dosáhla v průběhu pouhého jednoho desetiletí, je pozoruhodný. Volkswagen ID.3 z roku 2023 poskytuje v porovnání s modelem e-Golf z roku 2013 výrazně lepší jízdní dynamiku, delší dojezd i rychlejší nabíjení. Cestující přitom mají v interiéru k dispozici mnohem více prostoru a před deseti lety nepředstavitelnou škálu asistenčních a digitálních funkcí pro ještě komfortnější a bezpečnější cestování. Na přání je k dispozici tažné zařízení s největším zatížením 75 kg využitelných pro nosič jízdních kol.

Zatímco Volkswagen e-Golf disponoval sadou akumulátorů o kapacitě 24,2 kWh, která umožňovala na jedno nabití dojezd 190 km, pojme akumulátorová baterie druhé generace modelu ID.3 58 až 77 kWh elektrické energie, což postačuje k ujetí 426 až 556 km. Menší e-up! disponoval využitelnou kapacitou dokonce jen 18,7 kWh a jeho dojezd byl 160 km.

Elektrické pohony v modelech Volkswagen udělaly velký vývojový skok také z hlediska výkonnosti. Zatímco řidiči modelů e-up! a e-Golf s pohonem předních kol se museli spokojit s nejvyšším výkonem 60 kW (82 k), resp. 85 kW (116 k) a maximálním točivým momentem 210 N.m, resp. 270 N.m, poskytuje ID.3 v případě potřeby intenzivní akcelerace až 150 kW (204 k) a 310 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h je tak otázkou pouhých 7,3 až 7,9 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Volkswagen e-Golf z roku 2013 umožňoval cestování nejvyšší rychlostí 140 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřeboval 10,4 sekundy. Čtyřmístný e-up! koncipovaný především do města nabízel největší rychlost 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 sekundy.

Již brzy stanoví nová měřítka z hlediska dojezdu a hospodárnosti téměř pětimetrová manažerská limuzína Volkswagen ID.7 vyšší střední třídy, která poprvé nabídne dojezd až 700 km díky vynikající aerodynamice s cx = 0,23 a nové generaci mimořádně úsporného elektrického pohonu. Elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) je navíc dosud nejvýkonnějším elektromotorem v modelech Volkswagen ID., kromě verzí GTX, které nabízí výkon až 220 kW a brzy až 250 kW díky použití dvojice elektromotorů. Elektrickou energii bude možné doplňovat nabíjecími výkony až 200 kW. ID.7 je díky tomu ideálním elektromobilem pro cestování na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi, což ocení především řidiči s vysokými počty ujetých kilometrů a fleetoví zákazníci.

Navzdory překotnému vývoji v segmentu elektromobilů však mají modely e-Golf, e-up! a ID. jedno společné: typické vlastnosti automobilů značky Volkswagen. To znamená intuitivní ovládání, účelný design a velmi kvalitní konstrukci. Zákazníci tak mohou bez jakýchkoli kompromisů profitovat z dlouhodobého zaměření značky Volkswagen na hospodárné pohony a snižování emisí CO2, které vyústilo do strategie Accelerate, jejímiž klíčovými pilíři jsou elektromobilita, digitalizace a nové obchodní modely.

1) První elektrické Golfy v počtu desítek kusů vznikly už i v jejich první generaci, následované modely Golf citySTROMer na bázi Golfu II. a III. Generace.


Informace o značce Volkswagen:

Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 30 závodech ve 13 zemích. V roce 2021 vyrobil Volkswagen 4,9 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou VW Polo, VW T-Roc, VW Golf, VW Tiguan nebo VW Passat, ale také úspěšné modely elektromobilů VW ID.3 a VW ID.4. V uplynulém roce předala společnost zákazníkům na celém světě více než 260 000 elektromobilů, což je dosud nejvyšší počet. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 184 000 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců a servisních partnerů s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen svou strategií ACCELERATE důsledně urychluje transformaci na softwarově orientovaného poskytovatele mobility.

Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel Volkswagen do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.