ŠKODA  ENYAQ COUPÉ iV
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA AUTO zvládla složitý fiskální rok 2021

Navzdory nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru bylo v roce 2021 zákazníkům na celém světě dodáno 878 200 vozů.

ŠKODA AUTO se ohlíží za náročným, ale přesto úspěšným fiskálním rokem 2021. Navzdory nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru bylo zákazníkům na celém světě dodáno 878 200 vozů. Nově představené modely, jako jsou FABIA nebo modernizovaný KODIAQ, se těší vysokému zájmu ze strany zákazníků. Model ENYAQ iV, první plně elektrické SUV značky, s více než 45 000 dodanými vozy výrazně předčil očekávání. Zároveň společnost ŠKODA AUTO převzala na koncernové úrovni ještě větší podíl odpovědnosti, například za regiony Ruska a severní Afriky, ale i za globální platformu MQB‑A0. V roce 2022 očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů.

Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer zdůraznil: „Rok 2021 byl pro společnost ŠKODA AUTO navzdory všem výzvám dobrým rokem. Během krize v dodávkách polovodičů jsme podnikli vše pro to, abychom vyrobili co nejvíce automobilů. To nám umožnilo udržet si celosvětové dodávky zákazníkům na úctyhodné úrovni. Uvedli jsme také nové modely a prostřednictvím strategie NEXT LEVEL ‑ ŠKODA STRATEGY 2030 jsme vytvořili podmínky pro novou dekádu transformace. Posilujeme svou roli v koncernu tím, že přebíráme ještě větší podíl odpovědnosti, například za regiony severní Afriky nebo za globální platformu MQB‑A0. Rozšiřujeme naši nabídku elektrických modelů o vůz ENYAQ COUPÉ iV a činíme další ambiciózní kroky k zajištění udržitelnosti a diverzity. V dalším průběhu roku počítáme s velkou nejistotou v důsledku války na Ukrajině a omezení dodávek.“

Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu, Martin Jahn, dodává: „S novou generací modelu ŠKODA FABIA, s našimi modernizovanými bestsellery z kategorie SUV ‑ modely ŠKODA KAROQŠKODA KODIAQ ‑ i s naším plně elektrickým modelem ŠKODA ENYAQ iV jsme promyšleně rozšířili a modernizovali modelovou nabídku. Vysoké poptávce jsme kvůli nedostatku polovodičů mohli vyhovět jen v omezené míře. Navzdory složité situaci se nám v Evropě podařil vzestup mezi osm nejprodávanějších značek. V Indii jsme díky úspěšnému zahájení prodeje modelu KUSHAQ naše dodávky zákazníkům více než zdvojnásobili. Děkuji našim zákazníkům za projevenou důvěru a trpělivost a našim obchodním partnerům za jejich vynikající nasazení. V letošním roce navážeme modely ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV, ŠKODA FABIA MONTE CARLO a modernizovaným modelem ŠKODA KAROQ. Zároveň počítáme z důvodu přetrvávajícího omezení výroby s dalším velice náročným rokem v oblasti prodejů.“

Bestsellerem je nadále OCTAVIA, ENYAQ iV předčil veškerá očekávání, silný růst v Indii

Společnost ŠKODA AUTO v hospodářském roce 2021 dodala svým zákazníkům na celém světě 878 200 vozů. Se 172 000 vozy byla nejprodávanějším modelem opět ŠKODA OCTAVIA, následovaná modely kategorie SUV ŠKODA KAMIQ (111 000 vozů) a ŠKODA KAROQ (109 000 vozů). V podobě vozu ENYAQ iV na trh úspěšně vstoupil první model značky ŠKODA na bázi modulární platformy MEB a se zhruba 45 000 dodanými vozy výrazně předčil veškerá očekávání. Celkově bylo přijato více než 115 000 objednávek. S modelem ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV rozšiřuje česká automobilka své modelové portfolio o atraktivní variantu kupé. Nový softwarový paket kromě toho prodlužuje dojezd, zkracuje dobu nabíjení, zlepšuje komfort a optimalizuje ovládání. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV, modernizovaný ŠKODA KAROQ a ŠKODA FABIA MONTE CARLO.

V Indii se o výrazný růst dodávek vozů značky ŠKODA (+108,9 % ve srovnání s předchozím rokem) postaral nový model KUSHAQ, první model v rámci projektu INDIA 2.0. Druhý model, sedan SLAVIA, vstoupil před nedávnem na trh a zajistí další růst v žádaném segmentu A0.

S novou NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 desetiletím transformace

Společnost ŠKODA AUTO se s novou korporátní strategií, nazvanou NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, stane ještě více elektrifikovaná, digitální a mezinárodní. Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky mimořádně atraktivním variantám dostupných vozů a silnému, elektrifikovanému modelovému portfoliu. Zároveň se česká automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen. Dalších pokroků chce společnost ŠKODA AUTO dosáhnout také v oblasti trvale udržitelného rozvoje a diverzity.

Tři další čistě elektrické modely, zahájení výroby baterií MEB, ENYAQ iV s aktualizovaným softwarem

Po úspěšném zahájení prodeje modelu ENYAQ iV a po uvedení na trh ENYAQ COUPÉ iV plánuje společnost ŠKODA AUTO do roku 2030 uvedení tří dalších, čistě elektrických modelů, které budou svojí velikostí i cenou pod modelem ENYAQ iV. V závislosti na vývoji trhu má podíl plně elektrických modelů v Evropě vzrůst na 50 až 70 %. Zároveň bylo v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi vyrobeno už více než 227 000 vysokonapěťových trakčních baterií pro plug‑in hybridní modely značky ŠKODA a další koncernové značky. Koncem dubna se tu navíc rozběhne i výroba bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB. Kromě toho má ještě v prvním pololetí padnout rozhodnutí o případné výstavbě tzv. gigatovárny v České republice. Těmito kroky se domovina automobilky ŠKODA AUTO stále intenzivněji rozvíjí v centrum elektromobility, s cílem zajistit stávající pracovní místa a vytvořit nová.

ŠKODA AUTO převzala celosvětovou odpovědnost za globální platformu MQB‑A0 Od října 2021 zodpovídá společnost ŠKODA AUTO za vývoj již existující globální platformy MQB‑A0 koncernu Volkswagen. Na tomto základě budou koncernové značky ŠKODA a Volkswagen vyvíjet nové vstupní modely pro regiony s vysokým růstovým potenciálem, jako jsou Indie, Afrika, latinskoamerické země a země uskupení ASEAN.

Konkrétní pokroky na poli digitalizace: Využití umělé inteligence, výstavba vzdělávacího institutu pro oblast IT

Společnost ŠKODA AUTO sází na digitální služby, které zákazníkům přinesou konkrétní přidanou hodnotu. Například řidiči vozů ENYAQ iV mohou prostřednictvím Powerpassu snadno a pohodlně nabíjet u více než 293 000 nabíjecích stanic po Evropě. Česká automobilka zároveň cíleně využívá umělou inteligenci. To je i případ aplikace Citymove, která z nabídky autobusových a tramvajových linek, linek metra, sdílených jízdních kol, taxislužby a služby spolujízdy sestavuje chytré a rychlé spojení do cílové destinace. Tuto aplikaci si v minulém roce stáhlo 230 000 uživatelů. Carsharingová platforma HoppyGo byla v roce 2021 spuštěna i v Polsku a na Slovensku. Uživatelé služby BeRider, nabízející sdílení skútrů, ujeli v Praze od roku 2019 více než 2 miliony kilometrů. Na podporu vzdělávání odborníků v oblasti informačních technologií se společnost ŠKODA AUTO stala jedním ze spoluzakladatelů vzdělávacího institutu „42 Prague“. Od léta se tu má na své budoucí povolání bezplatně připravovat až 450 budoucích programátorů, kteří se mimo jiné prakticky seznámí s nejdůležitějšími softwarovými programovacími jazyky.

Byl založen Poradní výbor pro udržitelnost, konkrétní pokroky ve snižování emisí CO2

Společnost ŠKODA AUTO při realizaci svých ambiciózních cílů v oblasti ekologie sází na expertízu Poradního výboru pro udržitelnost. Pět členů tohoto nezávislého grémia s mezinárodními zkušenostmi přináší nové impulzy a podněty, aby podpořili dialog mezi automobilkou a dalšími zainteresovanými subjekty. První konkrétní projekty budou následovat v dalším průběhu roku ‑ Společnost ŠKODA AUTO kromě toho snížila emise CO2 v celém výrobním řetězci. Limit flotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněnflotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněnflotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněn2flotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněnflotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněn. Průměrné emise všech modelů dodaných v roce 2021 činily 114,8 g/km a byly tak 3 g pod limitem stanoveným Evropskou unií. Zejména rostoucí podíl vozů s plně elektrickým pohonem snížil průměrnou hodnotu emisí, a tím výrazně přispěl ke splnění limitu. Ve výrobě se podařilo uspořit celkem 11 000 tun CO2 a snížit spotřebu vody o více než jednu třetinu.

Důsledné pokračování systematického rozvoje značky s novým designovým jazykem Ve druhém pololetí roku 2022 představí značka ŠKODA nový designový jazyk. V duchu hesla „modern solid“ se v příštím roce bude postupně přenášet i na její produkty. Česká automobilka se tak ještě více zaměří na jednotlivé oblasti života, jako jsou například rodina nebo outdoorové aktivity, a vyhoví tak rychle se měnícím nárokům a potřebám svých zákazníků.

Velká nejistota v důsledku války na Ukrajině a omezení dodávek, byly zahájeny humanitární kroky

V roce 2022 očekává automobilka kvůli válce na Ukrajině a omezení dodávek dílů značné zatížení provozní činnosti. Po dohodě se sociálním partnerem, Odbory KOVO, se společnost ŠKODA AUTO rozhodla pro celou řadu konkrétních humanitárních kroků. Česká automobilka věnovala částku 10 milionů korun české neziskové nevládní organizaci Člověk v tísni. V případě potřeby automobilka pomůže každému svému ukrajinskému zaměstnanci vybudovat prostředí pro bezpečný život jeho rodiny v České republice. Společnost ŠKODA AUTO podporuje miliony korun partnerská města v péči o uprchlíky v okolí svých výrobních závodů a zaměřuje se především na ubytování, výuku jazyka, vzdělávání, zdravotní péči a integraci. Logistika značky ŠKODA navíc pomáhá s přepravou materiálních darů na Ukrajinu a poskytuje vozy českým humanitárním organizacím, aby tak rychle, efektivně a bez zbytečné byrokracie podpořila jejich činnost.

ŠKODA AUTO V ROCE 2021 PDF (1,63 MB)