Bezpečnost ve ŠKODA AUTO
Bezpečnost ve ŠKODA AUTO

Tradice pěti hvězdiček: Bezpečnost má ve Škoda AUTO prioritu

Všechny modely Škoda testované metodikou Euro NCAP od roku 2008 získaly pět hvězdiček.

Nejvyšší možná bezpečnost vozů má pro společnost Škoda AUTO tradičně vysokou prioritu. První zdokumentovaný crash test na území tehdejšího Československa proběhl s vozem Škoda 100 L před 50 lety v pražské Ruzyni. V současné době provozuje Škoda AUTO na svém testovacím polygonu v Úhelnici vysoce moderní crashovou laboratoř, která byla v roce 2020 komplexně rozšířena. Odborný časopis Automotive Testing Technology International ji dokonce vyhlásil crashovou laboratoří roku 2020. Výsledky v nárazových testech Euro NCAP a Global NCAP jsou důkazem úspěchů české automobilky v této oblasti. Všech 15 modelů Škoda nově uvedených na trh v období od roku 2008 získalo nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. V roce 2021 byly aktuální modely Škoda Fabia a Škoda Enyaq iV vyhlášeny nejbezpečnějšími vozy ve svých třídách. Pro zajištění co nejlepších testovacích podmínek Škoda AUTO znovu rozšířila svou nejmodernější crashovou laboratoř ve zkušebně testovacího polygonu v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Crash testy se však na území dnešní České republiky realizují již 50 let. Po prvním zdokumentovaném crash testu v květnu 1972 s vozem Škoda 100 L byly následně specializovanými pracovníky vytvořeny podmínky pro další nárazové zkoušky.


Johannes Neft - člen představenstva Škoda AUTO za oblast Technického vývoje

"Ve Škoda AUTO využíváme veškeré naše know-how v oblasti technického vývoje ke zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti našich vozů. Například naše základní modely již nabízejí řadu asistenčních systémů, které jsou jinak k dispozici pouze ve vozech vyšších tříd. Naše moderní crashová laboratoř na polygonu v Úhelnici zároveň nabízí optimální podmínky pro komplexní testování bezpečnosti našich modelů. Velkým úspěchem je, že všech 15 modelových řad značky Škoda testovaných od roku 2008 získalo v nárazovém testu Euro NCAP a v testu Global NCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení."


Bezpečnostní výbava aktuálních modelů Škoda

Aktivní bezpečnost díky moderním asistenčním systémům

Všechny aktuální modely Škoda dnes nabízejí rozsáhlou bezpečnostní výbavu a jsou standardně vybaveny systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů a Asistentem udržování jízdního pruhu. Front Assist varuje vizuálně, akusticky a jemným brzděním před hrozící srážkou, a to i s chodci nebo cyklisty, a v případě nouze automaticky zabrzdí vozidlo. Asistent udržování jízdního pruhu slouží k udržení vozidla uprostřed jízdního pruhu a v případě potřeby zabrání neúmyslnému vyjetí do stran. Umí také rozpoznat krajnici vozovky nebo dočasné vodorovné dopravní značení. Součástí standardní výbavy jsou také elektronické systémy zajišťující lepší trakci (ASR, ESP, XDS) a kratší brzdnou dráhu.

Rozsáhlá bezpečnostní výbava pro všechny modelové řady

Pro všechny aktuální modelové řady značky Škoda jsou k dispozici na přání další inovativní asistenční systémy, z nichž některé byly ještě před několika lety vyhrazeny vozům vyšších tříd. Jedná se například o Asistovanou jízdu nebo Travel Assist, jejichž rozsah se liší v závislosti na modelu. Součástí těchto asistentů je Adaptivní tempomat (ACC). V některých modelech je k dispozici také Prediktivní tempomat, který zpracovává kromě údajů z kamery v čelním skle i data z navigačního systému a v případě potřeby včas reaguje na rychlostní limity nebo zatáčky. Součástí systému může být i Adaptivní vedení v jízdním pruhu (Lane Assist+), které rozpoznává práce na silnici a veškeré značení jízdních pruhů.

Pokročilá technologie osvětlení vozu pro optimální viditelnost

Všechny současné modely Škoda mohou být vybaveny rychle reagujícími a zároveň úspornými LED světlomety. LED technologii zčásti využívají také zadní světla. Matrix-LED přední světlomety, které jsou k dispozici pro vozy Škoda Karoq, Škoda Kodiaq, Škoda Octavia a Škoda Enyaq iV, jsou dodávány na přání nebo v závislosti na dané výbavě také jako součást standardní výbavy. Nezávislé LED diody vytváří světelný kužel, který se skládá z několika samostatně zapínatelných a vypínatelných segmentů. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Pokud kamera v čelním skle rozpozná vozidla, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, světla automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění.

skoda auto priorita bezpecnost 01 skoda auto priorita bezpecnost 02

skoda auto priorita bezpecnost 03 skoda auto priorita bezpecnost 04

skoda auto priorita bezpecnost 05

Pasivní bezpečnost s až deseti airbagy

Všechny modely Škoda jsou vybaveny nejméně šesti airbagy. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání. Díky dodatečnému středovému airbagu mezi předními sedadly, který v případě dopravní nehody zabrání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce, je rodina Škoda Enyaq iV vybavena až devíti airbagy. Modelová řada Škoda Octavia, která nabízí také standardně dodávaný kolenní airbag, disponuje dokonce deseti airbagy. Pro bezpečné upevnění autosedaček jsou všechny modely Škoda vybaveny úchyty ISOFIX a třetím kotevním bodem TopTether.

Moderní karoserie s vysokou torzní tuhostí

Při vývoji vozů se Škoda AUTO vždy snaží dosáhnout vysoké torzní tuhosti karoserie a zároveň zajistit, aby karoserie byla schopna pohlcovat velké množství nárazové energie, o jejíž absorpci se starají deformační zóny. Cílem je udržet v případě nehody stabilní vnitřní prostor tak, aby byli cestující co nejlépe chráněni. Vysoká torzní tuhost karoserie zároveň přináší lepší jízdní vlastnosti, protože se karoserie v zatáčkách nekroutí a kola zůstávají vždy v požadované poloze vůči vozovce. Škoda AUTO ve svých modelech stále častěji používá díly z vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli. Tyto prvky jsou použity především na příčce oddělující motorový prostor od prostoru pro cestující.

Speciální ochrana baterie elektrických vozů

Vysokonapěťové baterie vozů s elektrickým pohonem, jako jsou Škoda Enyaq iV nebo Škoda Octavia iV, jsou konstruovány tak, aby byly odolné proti nárazům a chráněné proti elektrickému přetížení. Baterie je instalována v podlaze vozu. Samotné moduly jsou uzavřeny ve vodotěsném krytu, který odolá i prudkému nárazu. Konstruktéři společnosti Škoda AUTO věnují zvláštní pozornost tomu, aby nedocházelo k přetěžování akumulátoru. Bezpečnostní technologie s ochrannými relé a rozsáhlou senzorovou technikou zajišťuje, že možnost elektrického nebo tepelného přetížení baterie je minimální. Neustále se sleduje teplota, stav nabití a další parametry. Kromě toho je vysokonapěťový systém navržen jako jiskrově bezpečný.

Testy NCAP a crash testy: Pozadí a historie

Mnoho interních testů a simulací

V posledním testovacím roce 2021 byly vozy Škoda Fabia a Enyaq iV v rámci testu Euro NCAP vyhodnoceny jako nejbezpečnější vozy ve svých třídách. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) je konsorcium ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí, které bylo založeno v roce 1997. Tato organizace provádí bezpečnostní zkoušky aktuálních modelů automobilů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost, jakož i bezpečnost při záchraně a vyprošťování. Nejdůležitější částí testovacího programu je čelní nárazová zkouška, na kterou se Škoda AUTO intenzivně připravuje pomocí komplexních simulací.

50 let crash testů v Česku

První zdokumentovaný crash test se uskutečnil v květnu 1972 v Praze-Ruzyni na místě vedle dnešního letiště. Test provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v souladu s mezinárodními předpisy EHK OSN (Evropská hospodářská komise OSN). Testovaným vozidlem byl vůz Škoda 100 L. Tehdy nejmodernější model značky Škoda se vyráběl od roku 1969 a vyvážel se i do západní Evropy. Ačkoli v té době ještě nebyla v Československu povinná bezpečnostní homologace, v západoevropských zemích již povinná byla. Testovací plochu si museli pracovníci ÚVMV naplánovat a vybudovat téměř sami. Vyvinuli parní raketu, která rozpohybovala vozidlo bez řidiče na zkušební dráze.

Otevření testovacího polygonu v Úhelnici

Po převzetí ÚVMV otevřela tehdejší TÜV Bayern, nyní TÜV SÜD, v roce 1996 vlastní zkušebnu v obci Úhelnice u Mladé Boleslavi. Prvním testovaným vozem byla Škoda Octavia. V letech 2000 a 2001 byla hala přestavěna a rozšířena z původních 50 na 100 m. Vozidla mohla zrychlovat rovnoměrněji, aby se poloha zkušebních figurín neměnila. Značka Škoda hrála také klíčovou roli při prosazování přechodu z analogových na digitální kamery. V roce 2011 převzala zkušebnu Škoda AUTO. V březnu 2020 zahájila provoz nová, vysoce moderní crashtestová laboratoř. Odborný časopis Automotive Testing Technology International jí v témže roce udělil ocenění Crashová laboratoř roku 2020.

skoda auto priorita bezpecnost 06 skoda auto priorita bezpecnost 07

skoda auto priorita bezpecnost 08

skoda auto priorita bezpecnost 09 skoda auto priorita bezpecnost 10