Škoda Auto Group
Škoda Auto Group

Solidní hospodářské a prodejní výsledky Škoda Auto Group

Provozní zisk meziročně vzrostl o 47,2 % na 1,26 miliardy eur.

Škoda Auto pokračovala během prvních tří kvartálů letošního roku v růstu: Od ledna do září 2023 dosáhla společnost kladných výsledků v klíčových finančních ukazatelích. Provozní zisk ve výši 1,26 miliardy eur překonal loňský údaj o výrazných 47,2 %. Rentabilita tržeb se zvýšila na 6,4 % (vloni 5,6 %). K pozitivnímu vývoji provozního zisku přispěly zejména zvýšený odbyt plně elektrické modelové řady Enyaq. Celkem dodala automobilka zákazníkům po celém světě 642 200 vozů. Škoda Auto navíc pokračuje ve své strategii internacionalizace. Česká automobilka je v koncernu Volkswagen zodpovědná za strategický rozvoj skupiny hlavních koncernových značek Core na trzích Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) a v září učinila v tomto směru první zásadní krok: vstoupila do Vietnamu, který považuje za bránu do celého regionu.


Klaus Zellmer - předseda představenstva společnosti Škoda Auto

"Solidní trend během prvních devíti měsíců roku 2023 je výsledkem obětavé a vytrvalé práce všech zaměstnanců automobilky Škoda Auto, a to včetně prodejní sítě, která je pro zákazníky tváří naší značky. Díky těmto výsledkům a našemu spolehlivě fungujícímu obchodnímu modelu pokračuje Škoda Auto správným směrem."

Klaus Zellmer - předseda představenstva společnosti Škoda Auto

"Vývoj provozního zisku, který vzrostl o více než 47 %, mluví sám za sebe. Zejména poslední tři roky však ukázaly, že trhy se vyvíjejí stále rychleji. Přes veškerou sebejistotu zůstáváme obezřetní. I proto nadále směřujeme veškeré úsilí k vytvoření ideální pozice pro naši společnost na mezinárodní scéně."

Holger Peters - člen představenstva za oblast Financí, IT a právních náležitostí

"V prvních třech čtvrtletích letošního roku se nám podařilo stabilizovat dodavatelské řetězce. Dále jsme dosáhli meziročního nárůstu rentability tržeb o 0,8 procentního bodu na 6,4 %. Tento výsledek je stále ovlivněn ukončením aktivit společnosti Škoda Auto v Rusku*. Investicemi ve výši přes 500 milionů eur do hmotných aktiv, například do aktualizace IT infrastruktury, jsme položili pevný základ pro rozvoj našeho portfolia s pokročilou digitalizací."

Holger Peters - člen představenstva za oblast Financí, IT a právních náležitostí

"Vedle toho jsme investovali do rozšíření nabídky elektromobilů, abychom naplnili potřeby zákazníků a ještě více zintenzivnili naše úsilí v oblasti udržitelného rozvoje. Očekáváme ale, že zbývající měsíce budou náročné, a pokud má být rok 2023 celkově úspěšný, musíme zachovat stávající tempo a úsilí."

Martin Jahn - člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing

"Naše dodávky za posledních devět měsíců dokazují, že moderní modelová řada značky Škoda je atraktivní pro zákazníky po celém světě. Zvláště silně vzrostla poptávka po rodině vozů Enyaq, a to o 47,6 procenta oproti stejnému období vloni. Prodejní čísla modelů Kodiaq a Superb rovněž stoupla a nové generace obou těchto modelů budou další úspěšnou kapitolou jejich historie. S dynamickým designem, moderní technologií a větším vnitřním prostorem jistě zaujmou stávající zákazníky a získají nové."


Nárůst provozního zisku, solidní rentabilita tržeb a silný odbyt plně elektrické řady Enyaq

Škoda Auto vykazuje po prvních devíti měsících stále pozitivní kurz se stabilními hospodářskými výsledky. Návratnost tržeb zůstala za první tři čtvrtletí na slušné úrovni 6,4 %, ačkoliv se do ní již promítlo ukončení aktivit v Rusku. Provozní zisk ve výši 1,26 miliardy eur překonal loňský výsledek o 47,2 %. Společnost ovšem očekává, že na rok 2023 jako celek bude mít negativní dopad omezení dostupnosti dílů od dodavatele ve Slovinsku, kterého zasáhly záplavy.

K dosavadnímu pozitivnímu vývoji významně přispěla plně elektrická modelová řada Škoda Enyaq, která si získala oblibu u zákazníků zejména v České republice, na Slovensku, ve Finsku, Rakousku nebo Švýcarsku, kde od ledna do srpna letošního roku patřila mezi tři nejprodávanější elektromobily.

Škoda Auto dodala zákazníkům po celém světě za první tři čtvrtletí letošního roku celkem 642 200 vozů. To je ve srovnání se stejným obdobím loni nárůst o 97 700 automobilů. Nejprodávanější model Škoda Octavia dosáhl díky odbytu 145 000 vozů meziročního nárůstu o 35,8 %. Více než každý pátý dodaný vůz Škoda pocházel z této modelové řady. Silná poptávka byla i po dalších vozech, jako jsou Škoda Fabia a SUV Škoda Kamiq, Škoda Karoq a Škoda Kodiaq.

Škoda Auto pokračuje v prosazování strategie internacionalizace

Škoda Auto získává pevnější pozici v mezinárodním měřítku a pokračuje v globální expanzi. Svým nedávným vstupem na vietnamský trh letos v září se společnost rozhodla využít potenciálu regionu ASEAN. Škoda Auto ve Vietnamu zahájila prodej s importovanými modely Karoq a Kodiaq.

Tamní odbyt se bude do celkových výsledků automobilky promítat postupně, po roce 2030 však automobilka počítá s prodejním potenciálem více než 40 000 vozů ročně. Škoda Auto vnímá Vietnam jako bránu do regionu ASEAN, v němž převzala strategickou odpovědnost za skupinu hlavních koncernových značek Core koncernu Volkswagen.

* Koncern Volkswagen Group dokončil v květnu 2023 prodej svých aktiv v OOO Volkswagen Group Rus společnosti OOO Art-Finance za podpory ruského prodejce, společnosti Avilon.

Hospodářské ukazatele za leden až září 2023/2022

Ukazatel 20232022Změna v %
Dodávky zákazníkům vozy 642 200 544 500 17,9 %
Dodávky zákazníkům, bez Číny vozy 624 100 508 300 22,8 %
Výroba vozy 741 500 647 200 14,6 %
Odbyt vozy 777 500 645 500 20,5 %
Tržby mil. eur 19 659 15 181 29,5 %
Provozní výsledek mil. eur 1 260 856 47,2 %
Rentabilita tržeb % 6,4 % 5,6 %  
Investice bez vývojových nákladů mil. eur 503 605 -16,9 %
Tržby mil. eur 1 015 830 22,3 %
  • Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Private Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
  • Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
  • „Výroba“ - zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku, v Rusku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
  • „Odbyt“ - zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.

Celosvětové dodávky vozů za první tři čtvrtletí

Prodejní regionDodávky od ledna do září 2023Dodávky od ledna do září 2022; změna v %
Evropa 525 900 vozů 427 300 vozů; +23,1 %
EU 27, Norsko, Island 443 500 vozů 353 700 vozů; +25,4 %
Západní Evropa 355 100 vozů 281 100 vozů; +26,3 %
Německo (největší jednotlivý trh) 115 300 vozů 100 700 vozů; +14,6 %
Střední Evropa 136 400 vozů 106 300 vozů; +28,3 %
Česká republika 64 300 vozů 51 200 vozů; +25,7 %
Východní Evropa 34 400 vozů 39 900 vozů; -13,7 %
Indie 35 600 vozů 38 300 vozů; -7,1 %
Čína 18 100 vozů 36 300 vozů; -50,1 %
Ostatní regiony 62 600 vozů 42 700 vozů; +46,7 %
Turecko 24 400 vozů 12 600 vozů; +93,1 %
Izrael 12 700 vozů 10 900 vozů; +17,3 %
Celkem na světě 642 200 vozů 544 500 vozů; +17,9 %

Dodávky vozů Škoda zákazníkům za první tři čtvrtletí

ModelPočet dodaných kusůzměna v % oproti stejnému období předchozího roku
Škoda Octavia 145 000 +35,8 %
Škoda Kamiq 85 300 +16,7 %
Škoda Kodiaq 81 200 +13,9 %
Škoda Karoq 75 800 +23,5 %
Škoda Fabia 70 000 +0,3 %
Škoda Enyaq 54 400 +47,6 %
Škoda Superb 50 400 +11,4 %
Škoda Scala 43 300 +45,6 %
Škoda Kushaq 19 300 -1,4 %
Škoda Slavia 14 100 -8,3 %
Škoda Rapid 3 300 -78,8 %

Škoda Auto v prvních devíti měsících roku 2023 .jpg (2,4 MB)