ŠKODA ENYAQ iV
ŠKODA ENYAQ iV

První Škoda Enyaq iV předána do Národního technického muzea

První plně elektrický vůz Škoda vyrobený v Česku součástí sbírek Národního technického muzea v Praze.

Škoda AUTO slavnostně předala do sbírek Národního technického muzea v Praze první plně elektrický automobil Škoda vyrobený v České republice. Předsériový vůz Škoda Enyaq iV doplňuje v expozici NTM další milníky české značky, jako vůz Laurin & Klement VOITURETTE B z roku 1906, darovaný před 86 lety spoluzakladatelem a vizionářem podniku Václavem Klementem.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Jako první čistě bateriový sériový model značky Škoda na bázi MEB udává Škoda Enyaq iV směr, kterým se budeme v budoucnu ubírat. Nyní jdeme odhodlaně kupředu: v nadcházejících letech vytvoříme z České republiky centrum elektromobility a do roku 2030 chceme vyrábět komponenty pro elektromobily nebo samotné elektrické vozy ve všech třech našich českých závodech. Enyaq iV tak stojí na počátku proměny celého automobilového odvětví v České republice a je jedním z nejvýznamnějších modelů ve 126leté historii společnosti Škoda AUTO. Vůbec první model vyrobený v mladoboleslavské centrále skvěle doplňuje sbírku vozů Škoda v Národním technickém muzeu v Praze.“

Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea v Praze, uvádí: „V roce 1935, kdy tehdejší Technické muzeum československé ještě sídlilo ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, stál u zrodu muzejní sbírky silniční dopravy velkorysý dar Václava Klementa, spoluzakladatele mladoboleslavského podniku, který tehdy působil i jako generální rada automobilky Škoda. Václav Klement od svých bývalých zákazníků vykoupil, nechal upravit pro výstavní účely a následně muzeu daroval mimo jiné vůz Laurin & Klement VOITURETTE B vyrobený v roce 1906, dále první tři motocykly v našich sbírkách, mimořádně cenné archivní materiály a další předměty. Nezanedbatelně také přispěl na stavbu muzejní budovy na Letné. NTM si uvědomuje historický význam nové akvizice, prvního vyrobeného vozu Škoda Enyaq iV. V naší expozici, kde je k vidění již od léta, vhodně doplňuje klasické produkty z Mladé Boleslavi. Je to úžasný doklad letité tradice spolupráce mezi Národním technickým muzeem a firmou Škoda AUTO.“

Škoda AUTO zahájila sériovou výrobu elektrifikovaných vozů v listopadu 2019, kdy ze závodu Kvasiny začat vyjíždět plug-in hybridní model Škoda Superb iV a v bratislavském závodě odstartovala kariéra plně elektrického vozu Citigoe iV. Ještě významnější krok Škoda AUTO učinila 25. listopadu 2020. Tehdy byla v hlavním mladoboleslavském závodě spuštěna sériová produkce čistě elektrického modelu Škoda Enyaq iV, který již vychází z modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Již 30. srpna 2021 sjel v Mladé Boleslavi z linky 100 000. vůz Škoda s označením iV. To český výrobce používá pro svá vozidla vybavená částečným nebo plně elektrickým pohonem.

Vedle elektricky poháněných automobilů vyrábí Škoda AUTO v České republice také vysokonapěťové trakční akumulátory a počátkem příštího roku spustí produkci baterií platformy MEB. V rámci strategie svého rozvoje, nazvané NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2020, plánuje Škoda AUTO do roku 2030 rozšířit vlastní nabídku o nejméně tři další plně elektrické modely, které budou cenou a velikostí pod úrovní vozu Enyaq iV. Zároveň se do roku 2030 hodlá stát jednou z pěti nejprodávanějších automobilových značek v Evropě. Podíl elektrifikovaných vozidel Škoda v Evropě se má do konce dekády zvýšit na 50 až 70 % v závislosti na vývoji trhu. Všechny tyto kroky podle předpokladů sníží flotilové emise CO2 do roku 2030 o více než 50 procent.