Volkswagen Golf I
Odpočítávání do premiéry nového Golfu: Golf I

Golf I - průkopník

Praha - První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen. Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Krátce před tím vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. S modelem Golf přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v segmentu s nejvyšším objemem prodeje.

Golf I, navržený italským designérem Giorgettem Giugiarem, musel splnit nesmírně velká očekávání. Byl totiž nástupcem do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě, legendárního Brouka s více než 21,5 milionu vyrobených vozů. A na jeho úspěchy měl navázat. První Golf však přesvědčil moderní koncepcí pohonu s vysokou úrovní bezpečnosti, velkorysým vnitřním prostorem se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a v neposlední řadě i designem. Díky tomu byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf.

Volkswagen tehdy o své novince napsal: "Golf nabízí maximum využitelného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízko umístěné spodní linii bočních oken poskytuje skvělý přehled všemi směry a svažující se kapota motoru ponechává volný výhled na vozovku až těsně před vůz. Hluboko dolů protažené zadní okno zaručuje bezproblémové couvání." A tak je tomu dodnes.

Stejně jako všechny následující vozy Golf byla i první generace zrcadlem technického pokroku a automobilových trendů své doby. Volkswagen například zahájil dynamizaci této třídy prvním modelem Golf GTI (1976). V roce 1979 vnesl Volkswagen s modelem Golf Cabriolet - po určitou dobu nejprodávanějším otevřeným automobilem na světě - svěží vítr do třídy, která byla již v této době lidově nazývána třídou Golfu. Celkem bylo vyrobeno 6,99 milionu vozů první generace modelu Golf, včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet nebo v té době konstrukčně shodná Jetta. Golf se tak etabloval jako důstojný nástupce Brouka.

Milníky modelové řady Golf I:

1974:

  • Debut prvního modelu Golf

1976:

  • 500 000. Golf v březnu
  • 1 000 000. Golf v říjnu
  • První Golf GTI
  • První Golf se vznětovým motorem

1978:

  • 2 000 000. Golf v červnu
  • Debut americké verze Rabbit v červenci

1979:

  • 3 000 000. Golf v září
  • První Golf Cabriolet
  • Debut lehkého užitkového vozu Caddy
  • Facelift

1982:

  • 5 000 000. Golf v únoru
  • První Golf s přeplňovaným vznětovým motorem (GTD)

1983:

  • Konec výroby první generace v západní Evropě po 6,99 milionu vyrobených vozů