ŠKODA sdílená jízda
ŠKODA sdílená jízda

Nadační fond Škoda AUTO zavádí sdílená kola do Vrchlabí

Vrchlabí se stalo dalším městem, kde jsou občanům i návštěvníkům k dispozici stále oblíbenější sdílená jízdní kola. Projekt inicioval Nadační fond Škoda AUTO, s jehož finanční podporou jsou sdílené bicykly dostupné již čtvrtým rokem v Mladé Boleslavi a okolí a druhou sezonu na Rychnovsku.

Nadační fond Škoda AUTO v polovině května spustí ve Vrchlabí projekt sdílených jízdních kol, který se již osvědčil ve dvou dalších lokalitách, kde automobilka provozuje své výrobní závody: v Mladé Boleslavi a okolí a na Rychnovsku. Cílem je prosazovat alternativní a ekologické způsoby cestování, omezit provoz na silnicích a zpříjemnit cesty do práce i ve volném čase místním obyvatelům. Nezanedbatelným přínosem je i motivace ke zdravému životnímu stylu. Sdílená kola pro Vrchlabí zajistil Nadační fond Škoda AUTO, který zde hradí veškeré náklady související s provozem a přispívá rovněž na zápůjčky.

Sdílení jízdních kol funguje na jednoduchém principu. Stačí k němu registrace zdarma a chytrý telefon s nainstalovanou aplikací pro výpůjčky. Smartphone pak slouží k bezdotykovému odjištění zámku a půjčení i vrácení kola tak proběhne během necelých dvou vteřin. Kolo si lze půjčit i s běžným mobilním telefonem bez aplikace, a to s využitím registrace na internetových stránkách a telefonátem na zákaznickou linku v okamžiku výpůjčky.

Díky příspěvku Nadačního fondu Škoda AUTO je prvních 15 minut jízdy zcela zdarma a každá další půlhodina stojí 16 korun, což představuje jednu z nejlevnějších služeb tohoto druhu v České republice. Uživatelé ve Vrchlabí mají k dispozici 40 městských kol, která lze vypůjčit a vrátit na veřejných stojanech rozmístěných v okolí nejexponovanějších stanovišť, jako jsou nádraží, zastávky autobusů, nákupní střediska a podobně.

Ladislav Kučera - ředitel Nadačního fondu Škoda AUTO

"Sdílená jízdní kola pro dopravu po městě a jeho okolí představují ohleduplný, rychlý i příjemný způsob cestování na krátké vzdálenosti, který je vhodný pro každého. Jsme velmi rádi, že jsme tuto moderní a stále oblíbenější službu mohli nabídnout také obyvatelům a návštěvníkům ve Vrchlabí, kde Škoda AUTO provozuje svůj moderní a ekologický závod s uhlíkově neutrální výrobou."

Pilotní provoz sdílených kol byl spuštěn v roce 2019 v Mladé Boleslavi s podporou Nadačního fondu Škoda AUTO, a nyní tedy vstupuje do čtvrté sezony. K sídlu automobilky se brzy připojila také okolní města Kosmonosy, Mnichovo Hradiště a Bakov nad Jizerou, začátkem loňské sezony se přidala i oblast Rychnovska. V Rychnově nad Kněžnou jsou od letošního roku dostupná tři nová místa se stojany pro výpůjčku a vrácení bicyklů.

Uživatelé mají k dispozici moderní městská jízdní kola s kompletní bezpečnostní výbavou, předním a zadním světlometem a reflexními prvky. Kola jsou osazena blatníky a jejich nízký rám usnadňuje využití všemi věkovými skupinami. Nespornou výhodou je možnost využívat sdílená kola ve stejné síti i v dalších více než dvaceti městech v ČR, ale taktéž v zahraničí.

V Mladé Boleslavi je vedle 190 městských kol k dispozici i 20 elektrokol, celkem 60 bicyklů se nachází v Mnichově Hradišti a Bakově nad Jizerou. Jen v samotné Mladé Boleslavi je zaregistrováno přes 8 500 aktivních uživatelů, kteří dosud ujeli více než 275 000 kilometrů. Ve srovnání s jízdou automobilem to znamená úsporu téměř 33 tun emisí CO₂.

Podpora ekologické dopravy a projektů pro místní občany patří mezi priority společenské odpovědnosti automobilky Škoda AUTO. V regionech, kde firma provozuje své výrobní závody, se zaměřuje na zvýšení kvality života obyvatel v mnoha oblastech, jako je ochrana životního prostředí, podpora spolků a komunitních aktivit, zvýšení bezpečnosti či pomoc zdravotním a sociálním službám nebo vzdělávacím organizacím.

Od konce roku 2020 je závod ve Vrchlabí prvním závodem společnosti Škoda AUTO na světě, kde se vyrábějí CO₂ neutrální převodovky, přičemž závody na výrobu automobilů v Mladé Boleslavi a Kvasinách budou následovat. Na začátku letošního roku vyrobila Škoda AUTO ve svém závodě ve Vrchlabí čtyřmiliontou přímo řazenou automatickou převodovku DQ200.