ŠKODA ENYAQ iV
ŠKODA ENYAQ iV

Jubileum v hlavním výrobním závodě společnosti Škoda AUTO 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi od roku 1905

Před 116 lety vyrobili zakladatelé firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi svůj první automobil – v historických továrních halách dnes sídlí Škoda Muzeum.

Společnost Škoda AUTO oslavila ve svém domovském městě mimořádné jubileum: dnes sjel v jejím hlavním výrobním závodě z linky 15 miliontý automobil vyrobený v Mladé Boleslavi od roku 1905. Jubilejním vozem je Škoda Enyaq iV v metalickém odstínu stříbrná Arctic. V roce 1905 zde průkopníci mobility Václav Klement a Václav Laurin vyjeli z tovární haly se svým prvním automobilem, modelem Voiturette A. Společnost Škoda AUTO svůj hlavní výrobní závod průběžně modernizuje a investuje tak do budoucnosti své automobilové výroby.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Srdečně blahopřeji k tomuto mimořádnému jubileu všem zaměstnancům závodu v Mladé Boleslavi. S 15 miliony automobilů je náš hlavní výrobní závod jedním z nosných pilířů úspěchu značky Škoda. Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz Škoda Enyaq iV je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility. Současně využíváme synergií v koncernovém výrobním svazku k tomu, abychom vyráběli moderní a atraktivní vozy, schopné nadchnout naše zákazníky po celém světě.“

Počátky výroby automobilů v Mladé Boleslavi sahají až do dob firmy Laurin & Klement, z níž později vzešla dnešní společnost Škoda AUTO. V roce 1905 se zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement rozhodli ukončit výrobu jízdních kol a věnovat se pouze výrobě motocyklů a automobilů. Historické tovární haly, z nichž vyjel jako první automobil vůz Voiturette Typ A, dodnes stojí a již několik desítek let v nich sídlí Škoda Muzeum.

Hned naproti němu, na druhé straně silnice, se rozkládá moderní výrobní závod, v němž v současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad: Škoda Fabia, Scala a Octavia, stejně jako modelové řady kategorie SUV Škoda Kamiq, Karoq a model Enyaq iV s čistě elektrickým pohonem. Pro výrobu modelu Škoda Enyaq iV společnost Škoda AUTO přestavěla stávající výrobní linku a uzpůsobila jí pro montáž vozů na platformě MEB. Tato linka tak jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu modelů na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) a modulární platformy s příčně uloženým motorem (MQB). Od konce listopadu 2020 tu vedle modelu Octavia a kompaktního SUV Škoda Karoq vzniká také model Škoda Enyaq iV s bateriovým pohonem.

Tato inovace je jen jedním z důmyslných příkladů průběžné modernizace výrobních závodů společnosti Škoda AUTO. Do popředí se přitom dostávají metody Průmyslu 4.0, projekty digitalizace a automatizace. Ještě před společnou výrobní linkou pro modely MQB a MEB automobilka například uvedla do provozu vysoce moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií a vytvořila tak více než 650 nových pracovních míst. Na začátku roku 2021 otevřela Škoda AUTO v areálu mladoboleslavské továrny novou centrální pilotní halu pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.

Kromě automobilů vyrábí společnost Škoda AUTO v Mladé Boleslavi i motory, manuální převodovky MQ 200 a MQ 100, nápravy i vysokonapěťové baterie pro plug-in-hybridní modely několika koncernových značek. V únoru 2021 tu z linky sjela už 100 000. trakční baterie.

Úspěšná historie pod křídly koncernu Volkswagen

Rozmach hlavního výrobního závodu společnosti Škoda AUTO a jubileum v podobě 15 milionů vyrobených vozů jsou těsně svázány se vstupem značky do koncernu Volkswagen v roce 1991, jehož třicáté výročí si značka letos připomene. Od té doby v Mladé Boleslavi vzniklo přes 10 700 000 vozů. Partnerství s německým koncernem umožnilo značce Škoda vzestup z lídra lokálního trhu do pozice globálně úspěšného velkoobjemového výrobce.

Mladoboleslavský závod dnes hraje klíčovou roli v realizaci strategie elektromobility automobilky. Model Enyaq iV je jediným automobilem na bázi platformy MEB z koncernu Volkswagen, který v Evropě vzniká mimo území Německa.

Vedle hlavního výrobního závodu provozuje společnost Škoda AUTO i vlastní výrobní závody v Kvasinách a ve Vrchlabí. V Kvasinách automobilka vyrábí model Škoda Superb, model Superb iV s plug-in-hybridním pohonem, dále SUV Škoda Kodiaq a Karoq. Z vysoce moderního závodu na výrobu komponentů ve Vrchlabí pochází automatické dvouspojkové převodovky (DSG) DQ200. V uplynulém roce v českých výrobních závodech navzdory odstávce výroby, způsobené pandemií koronaviru sjelo z linek více než 750 000 automobilů. Vozy značky Škoda se vyrábí také na Slovensku, na Ukrajině, v Číně, v Indii a v Rusku. Od roku 1905 automobilka na celém světě vyrobila více než 24 800 000 vozů.

Nejdůležitější mladoboleslavské modely od roku 1905 do současnosti

Prvním z 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi byl slavný model L&K Voiturette A, který z českých továrních hal vyjížděl v letech 1905 až 1907. V podobě modelu Škoda Superb se v roce 1934 objevila nová vlajková loď modelové palety. Úspěchy, kterých značka Škoda dosahovala už od prvních startů v Rallye Monte Carlo, výrobce v roce 1936 inspirovaly k vývoji speciálního modelu Škoda POPULAR Monte Carlo1. Tento dvoudveřový vůz dosahoval rychlosti až 110 km/h a v Mladé Boleslavi se vyráběl do roku 1938. Model Škoda 1000 MB – první velkosériový automobil v tehdejším Československu – se svou konstrukcí s vzadu uloženým motorem a samonosnou karoserií představoval v roce 1964 počátek nové technické koncepce. S modelem Škoda FAVORIT, prvním vozem značky s motorem vpředu a pohonem předních kol, začala v roce 1987 nejprve ve Vrchlabí a o rok později i v Mladé Boleslavi nová éra. Z hlavního výrobního závodu pochází také srdce značky – model Škoda Octavia. První novodobá generace budoucího bestselleru byla představena 3. září 1996 a včetně verze Octavia Tour trvala její éra až do roku 2010. Od roku 2019 sjíždí v Mladé Boleslavi z linky kompaktní model Škoda Scala, první model automobilky na bázi platformy MQB A0 z koncernu Volkswagen. V podobě modelu Škoda Enyaq iV s bateriovým čistě elektrickým pohonem vyrábí společnost Škoda AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2020 svůj první sériový model, který byl již od počátku koncipován jako čistě elektrický vůz s nulovými lokálními emisemi.

1) Monte Carlo je registrovaná ochranná značka Monaco Brands

INFOGRAFIKA 15 000 000 VUZŮ pdf (592,2 kB)