ŠKODA klimatizace
Čistý vzduch ve vozech Škoda díky systému Climatronic Air Care

Kvalitu vzduchu sledují senzory, filtry mají antibakteriální účinek a pohlcují pachy.

Alergikům začíná každý rok na jaře nepříjemné období: od dubna kvůli prvnímu pylu slzí a kýchají. Tyto příznaky alergie mohou významně ovlivnit bezpečnost provozu, protože kýchnutí za volantem při jízdě rychlostí 50 km/h znamená, že zhruba 30 metrů ujedete poslepu. Účinnou prevencí je systém Climatronic Air Care, používaný v mnoha vozech značky Škoda. Pomocí různých senzorů mimo jiné sleduje kvalitu vzduchu ve voze, rozpozná zvýšenou koncentraci pylů a polétavého prachu a automaticky proti ní zasáhne. Důležitým faktorem, ovlivňujícím čistotu vzduchu v interiéru současných modelů značky Škoda, jsou i kabinové filtry. Ty plní tři funkce současně: zachytávají drobné částice, mají antibakteriální účinek a jsou dokonce schopné absorbovat nepříjemné pachy. Optimálně se to ale daří pouze tehdy, pokud se kabinové filtry pravidelně mění, ideálně na jaře.

Podle výzkumu institutu European Academy of Allergy and Clinical Immunology (EAACI) z roku 2016 trpí více než 150 milionů osob v Evropské unii různými alergiemi. Pomocí účinných kabinových filtrů a inteligentních klimatizací, jako je Climatronic se systémem Air Care, zabrání aktuální vozy Škoda vstupu převážné většině pylů a drobných částic do interiéru vozů. Tím se zvyšuje bezpečnost jízdy pro alergiky a lidi s chronickými dýchacími problémy, i jízdní komfort všech členů posádky, zejména citlivých lidí a dětí – například ve městech s vysokou koncentrací polétavého prachu a v dalších regionech se špatným ovzduším.

Systém Air Care využívá čidla kvality vzduchu a čidla vlhkosti

Klimatizace Climatronic se systémem Air Care, která je pro novou generaci modelu Škoda Octavia a pro modely Karoq, Kodiaq a Superb k dispozici jako součást sériové nebo volitelné výbavy, měří pomocí různých senzorů kvalitu a vlhkost vzduchu v interiéru. Pokud detekuje silné znečištění vzduchu v interiéru, automaticky se aktivuje funkce vnitřní cirkulace: do vozu se tak zvenčí nedostane žádný další znečištěný vzduch a vzduch v interiéru se pročistí vnitřní cirkulací. Při tomto procesu vzduch opakovaně prochází kabinovým filtrem s aktivním uhlím, který je součástí systému Air Care. Ten zachytí nejen malé částice, ale má i antibakteriální účinek a do vozu nevpustí ani choroboplodné zárodky. Kromě toho absorbuje také nepříjemné pachy; v případě potřeby je i zde nápomocná funkce vnitřní cirkulace, například když se do vozu dostanou výpary ze směsi z ostřikovačů.

Použití tří různých kabinových filtrů

Škoda ve svých vozech používá tři různé kabinové filtry. Vedle varianty Economy, určené pro celou modelovou paletu značky Škoda, používá automobilka také pylové filtry s aktivním uhlím a pachové filtry, které vedle maximální filtrační účinnosti také absorbují bakterie a nepříjemné pachy.

„Jsem přesvědčený o tom, že našim zákazníkům dnes v případě kabinových filtrů nabízíme optimální paket, co se týká kvality vzduchu, filtračních schopností a ceny. Zachytí až 99 procent pylových zrnek a polétavých částic, což představuje významný příspěvek pro zdraví a pohodu posádky,“ říká Jan Hrnčíř, koordinátor vývoje klimatizace ve Škoda AUTO.

Pravidelná výměna filtrů zajišťuje účinnost

Aby byla zaručena vysoká účinnost filtrace, je nutné kabinové filtry pravidelně měnit. Ideálním momentem pro výměnu filtru je jaro nebo počátek léta. Jednak mohou být filtry po mnoha zimních jízdách v dešti a sněhu napadeny plísní, jednak je systém na jaře s novým filtrem ideálně připraven na první pyly. Současně s výměnou filtru se nabízí také provedení kontroly funkce klimatizace, aby byla připravena na vysoké letní teploty.

Rozhovor s Janem Hrnčířem, koordinátorem vývoje klimatizace ve Škoda AUTO, o složení, funkci a účinnosti moderních kabinových filtrů.

Proč je klimatizace nejen jedním z nejoblíbenějších, ale zároveň i nejdůležitějších prvků výbavy automobilu?

Jan Hrnčíř: Klimatizace byla dříve luxusem, dnes už je považována za standard. Nejen že zvyšuje komfort, ale výrazně zlepšuje i bezpečnost. To se týká zejména takových klimatizací, jako je Climatronic, které automaticky řídí optimální teplotu a optimální proudění vzduchu ve voze, aniž by řidič musel neustále zasahovat: pokud si jednou nastaví požadovanou teplotu, může se plně soustředit na řízení, všechno ostatní zařídí systém. Vedle zlepšení pozornosti řidiče zajistí Climatronic také dobrý výhled, protože za jízdy při nepříznivých vnějších podmínkách samostatně zabezpečí, aby se okna nerosila. Není proto nutné, aby řidič vlastnoručně reguloval směr proudění vzduchu a rychlost ventilátoru.

Důležitou součástí klimatizací se staly kabinové filtry. K čemu slouží?

Hrnčíř: „Ve vozech Škoda používáme filtry, které zachytávají poletavé částice prachu, pachy a pyl, což je důležité například pro alergiky. To snižuje riziko, že řidič začne slzet nebo kýchat, a zvyšuje tak bezpečnost jízdy.

Jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Hrnčíř: Hrnčíř: „Základní kabinový filtr je částicový filtr. Vyšší stupeň představuje varianta s aktivním uhlím k absorpci nepříjemných pachů zvenčí. Nejvyšší stupeň je pak vedle obou uvedených variant ještě filtr doplněný o vrstvu zachytávající alergeny.

Jak účinné jsou jednotlivé filtry? Do jaké velikosti jsou částice zachyceny?

Hrnčíř: Všechny tři varianty jsou v třídě F7, což znamená, že mají vysokou účinnost absorpce pro částice velikosti v jednotkách mikrometru. Filtry jsou nejúčinnější zejména ve velkých městech, z důvodu tamního znečištění ovzduší a výskytu polétavého prachu.

V jakých intervalech je nutno filtry měnit? Závisí to také na tom, v kterém regionu a v jakém prostředí se vozidlo převážně používá?

Hrnčíř: Rozlišujeme dva typy prostředí. V první skupině jsou země v regionech s nízkým zatížením polétavým prachem a ve druhé skupině jsou země v regionech s vysokým zatížením polétavým prachem. Velkou roli tu hraje vyšší podíl prachových částic ve vzduchu, způsobený stavem cest a dalšími podmínkami. Pro první skupinu se doporučuje měnit filtr po dvou letech provozu nebo po ujetí 60 000 kilometrů. Pro druhou skupinu doporučujeme kratší interval výměny – po roce provozu nebo po ujetí 30 000 kilometrů.