Volkswagen užitkové vozy
Volkswagen užitkové vozy

Volkswagen Užitkové vozy, Argo AI a MOIA prezentují první prototypy ID.BUZZ pro autonomní jízdu

Cílem je odlehčení dopravy v centrech měst a více bezpečnosti. Představení na akci „New Auto Night“ koncernu Volkswagen v předvečer autosalonu IAA Mobility 2021. Autonomní vozidla na základě budoucího modelu ID. BUZZ používají kombinaci kamerových, lidarových a radarových senzorů. Prvním provozovatelem bude poskytovatel služeb pro mobilitu MOIA.

ID. BUZZ AD1 s černo-bílým maskováním a vysokými střešními nástavbami projíždí s tichým bzučením halou, v níž se v předvečer autosalonu IAA Mobility 2021 koná akce New Auto Night koncernu Volkswagen. Je to jeden z prvních pěti autonomních prototypů značky Volkswagen Užitkové vozy na základě budoucího modelu Bulli s elektrickým pohonem. Sériovou verzi prototypu ID.BUZZ AD1 (Autonomous Driving) budou od roku 2025 používat služby pro mobilitu, například MOIA. Mnichov je prvním městem v Německu, do jehož ulic tento prototyp vyjede. Vývojový partner Argo AI v současnosti v Mnichově testuje techniku autonomní jízdy, kterou prototyp využívá - systém SDS (Self-Driving-System). Inteligentnímu softwaru poskytuje precizní data kombinace lidarových, radarových a kamerových systémů. Z toho vzniká velmi přesný obraz dopravy v centrech měst, v nichž bude autonomní ID.BUZZ AD1 přepravovat cestující od roku 2025. "Koncern Volkswagen urychluje svou transformaci z výrobce vozidel na globálně vedoucího poskytovatele mobility podporované softwarem," vysvětlil v průběhu večerní akce předseda představenstva Dr. Herbert Diess. "Jsme společností, která nově definuje mobilitu - trvale udržitelnými, síťově propojenými a bezpečnými řešeními mobility pro budoucí generace."

Argo AI aktivně testuje autonomní jízdu především v městských oblastech, a nejinak je tomu i v Mnichově s prototypy ID. BUZZ AD1. Systém pro autonomní jízdu zahrnuje řadu senzorů, software a počítačové platformy, které umožňují rozpoznávání okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů. Řídicí jednotka na základě toho předvídá další pohyb chodců, cyklistů a vozidel a také ovládá motor, brzdy a řízení, aby vozidlo projíždělo městskými ulicemi bezpečně a přirozeně.

Za jízdy jsou nezbytné senzory s krátkým i dlouhým dosahem a také kamery. Na střeše prototypu ID.BUZZ AD1 je nepřehlédnutelně umístěn laserový skener Argo Lidar, který na rozdíl od radarových systémů pracuje se světelnými vlnami a dokáže zaznamenávat objekty vzdálené až 400 metrů. Patentovaný lidar má v Geigerově režimu schopnost rozpoznávat dokonce i nejmenší částici světla - jeden foton. Systém díky tomu zaznamenává také objekty s velmi slabou schopností odrážet světlo.

Spolupráce společnosti Argo AI se značkou Volkswagen Užitkové vozy ve vývojovém centru Argo AI v Neufahrnu u Mnichova vychází z paralelně probíhajícího vývoje systému SDS v Americe. Argo AI disponuje kromě svého zkušebního areálu v USA také uzavřenou překážkovou dráhou na devíti hektarech mnichovského letiště, kde probíhají cílené testy mnoha dopravních situací, které jsou typické pro Evropu. "Nová zkušební flotila vozů ID.BUZZ AD1 je milníkem našeho partnerství se značkou Volkswagen Užitkové vozy," řekl Bryan Salesky, zakladatel a generální ředitel společnosti Argo AI. "V tomto projektu využíváme výsledky našeho pětiletého vývoje a poznatky ze zkušebního provozu ve velkých amerických městech s komplexním prostředím. Máme radost, že nyní můžeme zahájit testy v ulicích Mnichova, které nás připraví na spuštění komerční autonomní ridepoolingové služby se společností MOIA."

Společnosti Volkswagen Užitkové vozy, Argo AI a MOIA prezentují v místě konání autosalonu IAA své plány vývoje autonomních přepravních služeb. Jejich pojetí hromadného cestování odlehčí dopravě v centrech měst a současně zvýší bezpečnost díky systému řízení bez řidiče. "Systém rozpoznávání okolí, čítající čtrnáct kamer, šest lidarových a jedenáct radarových senzorů rozmístěných po celém vozidle, dokáže zaznamenat mnohem více než lidská obsluha na sedadle řidiče," vysvětluje Christian Senger, vedoucí oddělení autonomní jízdy ve společnosti Volkswagen Užitkové vozy, která pro vývoj autonomní jízdy založila samostatnou obchodní jednotku a získala ve společnosti Argo AI majetkový podíl.

Zatímco Volkswagen Užitkové vozy a Argo AI vyvíjejí autonomní vozidlo a systém SDS (Self-Driving-System), MOIA je partnerem pro službu autonomní mobility. Dceřiná firma společnosti Volkswagen disponuje rozsáhlými zkušenostmi s nabídkou služeb pro mobilitu a se správou vozových parků. Společnost MOIA vybudovala během nejkratší doby největší ridepoolingovou elektromobilovou službu v Evropě, jejíž řidiči přepravili již miliony cestujících. Od roku 2025 bude MOIA prvním provozovatelem bezobslužných vozů ID.BUZZ AD1. "Do spolupráce se společnostmi Argo AI a Volkswagen Užitkové vozy přinášíme naše znalosti a zkušenosti, s jejichž pomocí budeme kromě naší běžné služby rozvíjet také službu autonomní mobility," říká generální ředitel společnosti MOIA Robert Henrich. "Města na celém světě chtějí mít hospodárnější dopravu, která bude ohleduplnější vůči klimatu. Autonomní ridepooling může zlepšit mobilitu ve městech, zvýšit bezpečnost silničního provozu, a tím vytvořit z měst místa s ještě vyšší kvalitou života. Prvním městem, v němž spustíme naši autonomní ridepoolingovou službu s vozem ID.BUZZ AD1, bude Hamburk."

1) ID. BUZZ AD - vozidlo není nabízeno k prodeji

vw uzitkove prvni prototypy id buzz 02

Značka Volkswagen Užitkové vozy:

"We transport success." Volkswagen Užitkové vozy nese jako samostatná značka v koncernu Volkswagen globální zodpovědnost za vývoj, výrobu a prodej lehkých užitkových vozů, přičemž v závodech Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) a Pacheco (ARG) vyrábí modelové řady Transporter, Caddy, Crafter a Amarok. Naše vozidla přepravují stavební dělníky, rodiny a dobrodruhy, pečivo, balíky nebo surfovací prkna. Každý den pomáhají bezpočtu lidí na celém světě odvádět dobrou práci, slouží jako mobilní servisní dílny a dopravují lékaře záchranné služby a policisty na místo nasazení. Volkswagen Užitkové vozy je navíc v koncernu Volkswagen vůdčí značkou pro autonomní jízdu a poskytování mobility a přepravy jako služby (MaaS - Mobility as a Service; TaaS - Transport as a Service). Pro výrobu v budoucnosti proto vyvíjí příslušná vozidla ke speciálním účelům, SPV (Special Purpose Vehicles), například robotické vozy taxislužby nebo robotické lehké užitkové vozy. Tak udržujeme v pohybu celou společnost a plníme její požadavky na čistou, inteligentní a trvale udržitelnou mobilitu. Volkswagen Užitkové vozy má na celém světě více než 24 000 zaměstnanců, včetně 15 000 zaměstnanců v závodě Hannover.